For at du skal få mest mulig ut av messedeltagelsen din har vi samlet noen tips du kan tenke på før, under og etter messen.
Det er alltid lurt å være ute i god tid. Hvis du har lagt en detaljert plan for deltakelsen, går det som oftest også smidigere når alt skal ordnes.
Alle messer har forskjellige frister for eksempelvis påmelding, start av opprigging, registrering av besøkende eller bestilling av møterom og parkeringsplasser. Jo tidligere du vet hva du skal ha, jo lengre frem i køen står du når ofte begrensede ressurser skal bestilles av alle som deltar.
Stand, standplassering og teknisk utstyr må også planlegges, bestilles og lages. Ikke vær redd for å be arrangøren om en god plassering. Det er også enklere om du er tidlig ute med bestilling.
I tillegg må det kanskje bestilles møbler til standen, strøm og belysning. Det må også mindre ting som brosjyrer, visittkort og annet profileringsmateriell. Kanskje skal du også ha en konkurranse eller et stort blikkfang som må planlegges og produseres?
Husk også at det under messer kan være stort trykk på hoteller, leiebiler og alt annet det kan være en selvfølge å ha tilgang til ellers.
Ved å definere et tydelig mål for messedeltagelsen blir både planleggingen og gjennomføringen enklere.
Her er noen forslag:
– Få 50 nye nyhetsbrevabonnenter.
– Gjennomføre tre møter.
– Sende ut fem tilbud etter messeslutt.
Når målet er satt blir den kreative prosessen enklere og alle krefter kan brukes på å nå målet som er satt.
Sørg for å ha et godt system for oppfølging av de kontaktene du samler inn under messen. Skap realistiske forventninger hos den nye kontakten din med en gang – og følg opp deretter. Vet du at du ikke får sendt tilbudet før om 2 uker? Informer om det med en gang.
Å stille ut på messe er som regel en stor investering. Det er viktig å få mest mulig ut av investeringen.
Informer derfor kundene dine om deltagelsen. Selv om de ikke kommer kan det skape en positiv signaleffekt at dere er ute for å møte bransjen med stand på en fagmesse.
I tillegg kan du styre forventningene til de som faktisk kommer – og gjerne oppfordre til å sette av tid til et møte under messen.
Du får også mer ut av messen ved å markedsføre deltagelsen din i ønskede kanaler i forkant. Husk også å følge opp deltagelsen i etterkant, slik at du også får gjort nytte av investeringen ut mot alle som ikke fikk tatt turen.
Du har sikkert vært på messe og lagt merke til en rotete stand du ikke ble særlig imponert over. Ikke skjønte du hva selskapet egentlig ville selge heller. Dette er den verste fella man kan gå i – og den unngår du ved å gjøre gode valg tidlig i planleggingen.
Sørg for å skape det riktige førsteinntrykket. Få frem hva du selger. Hva som gjør nettopp ditt selskap bedre enn andre som løser samme problem.
De besøkende på standen din skal enkelt og raskt kunne oppfatte budskapet og tjenestene du som utstiller leverer. Samtidig bør det være noe spennende, nyttig eller forlokkende ved standen. En stand med mange besøkende, vil tiltrekke seg enda flere nysgjerrige. Standen bør derfor skape en stoppeffekt – her finnes det mange muligheter som godt design, aktiviteter, kampanjer eller annet innhold.
Pass på at alt materiell er gjennomført i samme grafiske profil, og at du og kollegene dine har bekledning som ser profesjonell og planlagt ut.
Lag profilmateriell som er tilpasset nettopp denne messedeltakelsen. Ingen messer er helt like. Definer derfor målgruppen din tydelig hver gang og lag materiell som er en innertier til nettopp dette publikumet.
Om du skal ha giveaways er det beste å finne noe som er relevant for deg som bedrift. Er du kalkulatorprodusent, men gir bort penner på messen? Prøv å finn noe som er relevant.
Det er ikke alltid like enkelt å finne noe relevant. Et godt alternativ er å ha giveaways som er svært populære i målgruppen. Lag noe kundene dine liker så godt at de ønsker «påfyll» på når dere møtes på neste års messe!
Gjør det tydelig at du trives på messe. Vær hyggelig med alle du møter og skap en positiv messeopplevelse både for deg selv, kundene dine og kollegene dine. Entusiasme smitter og skaper nysgjerrighet. Akkurat det du trenger for å legge grunnlaget for en langvarig relasjon.
Trenger du hjelp med noe til din messedeltakelse? Vi gjør alt fra design og innhold til rådgivning og bestillingskontakt.
Vi gjør små ting for store bedrifter og store ting for små bedrifter – og omvendt.