Fyll nettsiden med gode referanser

Fyll nettsiden med gode referanser

Har bedriften din landet en stor kontrakt? Kanskje har dere levert et produkt til en fornøyd kunde? Er gleden høy på arbeidsplassen etter et suksessfullt prosjekt? Del det med potensielle kunder!

I B2B utfører 90 % av beslutningstagere grundig research før de gjør innkjøp – enten det er et kontor som trenger nye datamaskiner eller en entreprenør som trenger nytt utstyr.

Bedriftens utstillingsvindu

Anse nettsiden som bedriftens utstillingsvindu – det er her potensielle kunder kikker inn og vurderer utvalget. Alle som driver butikk vet at innholdet i utstillingsvinduet er avgjørende for om kunden kommer inn til deg, eller går videre til konkurrenten.

I motsetning til store deler av privatmarkedet, der potensielle kunder ikke undersøker løsninger i like stor grad og viser lavere toleranse for mye tekst, er dine potensielle kunder interessert i å lese mye informasjon om dine tjenester. De vil vite hvem du er. De vil vite hva du kan tilby dem. De vil vite hvilke konkrete fordeler dine løsninger gir dem.

Og det er her gode kundehistorier kommer inn.

Tar deg videre til neste runde

En kundehistorie, også kalt referansehistorie, forsikrer en potensiell kunde om at du er en pålitelig aktør og at dine tjenester vil dekke behovet – og ikke minst at andre bedrifter er fornøyde med deg. Referanser bidrar til å redusere usikkerheten hos besøkende på nettsiden din. Kort fortalt bidrar kundehistorier til at din bedrift er med videre i kundens kjøpsprosess.

For kunder tar ikke kontakt før de er 60 % nær en avgjørelse. Og målet er jo at de skal ta kontakt – derfor bør du fylle nettsiden med gode historier og relevant informasjon som øker sjansen for at din bedrift havner i kundens «ta kontakt»-pott.

Slik skriver du en god kundehistorie

Vårt beste råd for gode kundehistorier er å forberede gode spørsmål til kunden din før du tar en prat med dem.

Forsøk blant annet å finne ut:

  • Hvorfor valgte de deg som leverandør?
  • Hva skilte deg fra konkurrentene?
  • Vil kundene dine anbefale deg til andre?
  • Hva sier de når de anbefaler deg til andre?

Forsøk å still spørsmål som potensielle kunder lurer på – på den måten kan du ytterligere redusere usikkerhet hos besøkende i utstillingsvinduet. Og er det litt for mye jobb å skulle gjøre dette selv?