Riktig og jevnlig aktivitet på LinkedIn kan føre til en god økning i trafikken på nettstedet ditt og økt synlighet i markedet.
LinkedIn har blitt en profesjonell plattform som benyttes av både privatpersoner og bedrifter. Plattformen er assosiert med det profesjonelle og blir benyttet på en annen måte enn for eksempel Facebook, som er vår personlige kanal. LinkedIn er derfor en god plattform for bedrifter å benytte seg av.
Riktig og jevnlig aktivitet på LinkedIn kan føre til en god økning i trafikken på nettstedet ditt og økt synlighet i markedet. Spredning av budskap i denne kanalen skjer ved at folk deler, kommenterer eller liker et innlegg. Dersom en person liker innlegget du deler vil dette spres til alle kontaktene denne personen har– én like på LinkedIn vil være verdifull i seg selv.
Annonsering på LinkedIn gir deg mulighet til å skreddersy målgruppen du ønsker å nå. På LinkedIn oppgir personer hvilket yrke de har, hvilken stilling de har og hvilket selskap de jobber for. På denne måten kan du gjennom LinkedIn gjennomføre direkte markedsføring mot den bransjen eller næringen du ønsker å nå. Segmenteringsmulighetene er spesielt effektiv siden målgruppen mest sannsynlig interesserer seg for det du publiserer. Dette fordi du skreddersyr et budskap for en bestemt målgruppe og målretter innholdet til nettopp denne målgruppen.
På LinkedIn kan dine ansatte fungere som ambassadører for bedriftens profil. Derfor er det viktig at alle ansatte har en oppdatert personlig profil, med riktig informasjon og et profesjonelt utrykk. Dersom dine ansatte er motivert for å være bedriftens ambassadør kan budskapet delt fra bedriftssiden spres raskt og effektivt. Dersom alle ansatte liker et innlegg bedriftsprofilen legger ut, vil det bli delt med alle deres kontakter, som igjen kan spre budskapet videre. Her kan man oppnå en rask spredning og en bred synlighet.
Det er i tillegg flott om du har ansatte som kan skape eget innhold – og gjerne knytte egne statuser og innlegg inn mot bedriftens LinkedIn-side.
For å skape oppmerksomhet på LinkedIn er innhold viktig. Bedriftsprofilen og dine ambassadører bør dele innhold som har nytteverdi for kunden, kontaktene og ansatte.
70-80% av innleggene bør være kunnskapsdeling, deling av erfaringer som vil ha verdi for kunder og kontakter:
20-30% av innleggene bør være annonser eller informasjon om egne tjenester som bedriften leverer:
Bedriftsprofilen på LinkedIn bør være interessant og aktuell for å gjøre bedriften attraktiv for andre brukere av LinkedIn. Bedriftssiden bør inneholde:
Vil du vite mer om LinkedIn-annonsering? Eller ser du etter noen som kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av din LinkedIn-profil? Ta kontakt med oss for en prat!