LinkedIn har blitt en profesjonell plattform som benyttes av både privatpersoner og bedrifter. Plattformen er assosiert med det profesjonelle og blir benyttet på en annen måte enn for eksempel Facebook, som er vår personlige kanal. LinkedIn er derfor en god plattform for bedrifter å benytte seg av.

Riktig og jevnlig aktivitet på LinkedIn kan føre til en god økning i trafikken på nettstedet ditt og økt synlighet i markedet. Spredning av budskap i denne kanalen skjer ved at folk deler, kommenterer eller liker et innlegg. Dersom en person liker innlegget du deler vil dette spres til alle kontaktene denne personen har– én like på LinkedIn vil være verdifull i seg selv.

Segmenteringsmuligheter

Annonsering på LinkedIn gir deg mulighet til å skreddersy målgruppen du ønsker å nå. På LinkedIn oppgir personer hvilket yrke de har, hvilken stilling de har og hvilket selskap de jobber for. På denne måten kan du gjennom LinkedIn gjennomføre direkte markedsføring mot den bransjen eller næringen du ønsker å nå. Segmenteringsmulighetene er spesielt effektiv siden målgruppen mest sannsynlig interesserer seg for det du publiserer. Dette fordi du skreddersyr et budskap for en bestemt målgruppe og målretter innholdet til nettopp denne målgruppen.

Utnytt potensialet

På LinkedIn kan dine ansatte fungere som ambassadører for bedriftens profil. Derfor er det viktig at alle ansatte har en oppdatert personlig profil, med riktig informasjon og et profesjonelt utrykk. Dersom dine ansatte er motivert for å være bedriftens ambassadør kan budskapet delt fra bedriftssiden spres raskt og effektivt. Dersom alle ansatte liker et innlegg bedriftsprofilen legger ut, vil det bli delt med alle deres kontakter, som igjen kan spre budskapet videre. Her kan man oppnå en rask spredning og en bred synlighet.

Det er i tillegg flott om du har ansatte som kan skape eget innhold – og gjerne knytte egne statuser og innlegg inn mot bedriftens LinkedIn-side.

Hva bør deles?

For å skape oppmerksomhet på LinkedIn er innhold viktig. Bedriftsprofilen og dine ambassadører bør dele innhold som har nytteverdi for kunden, kontaktene og ansatte.

70-80% av innleggene bør være kunnskapsdeling, deling av erfaringer som vil ha verdi for kunder og kontakter:

  • Aktuelle nyheter om endringer i bransjen og markedet
  • Resultater fra studier
  • Bransjemøter, seminarer, messer
  • Fagartikler
  • Ekspertråd

20-30% av innleggene bør være annonser eller informasjon om egne tjenester som bedriften leverer:

  • Informasjon om egen bedrift
  • Informasjon som fremmer konkurransefortrinn
  • Informasjon om hvorfor egen bedrift vil være det riktige valget for potensielle og eksisterende kunder

Hva bør bedriftsprofilen inneholde?

Bedriftsprofilen på LinkedIn bør være interessant og aktuell, dette for å gjøre bedriften attraktiv for andre brukere av LinkedIn. Bedriftssiden bør inneholde:

  • Et interessant og motiverende sammendrag om bedriften. Dersom noen blar seg ned på siden din har de allerede vist interesse i det du driver med.
  • Det kan for mange være interessant å vise til karrieremuligheter og karriereinformasjon.
  • En direktelink til nettsiden må være på plass. Dette gjør det enkelt for brukerne å finne frem til mer informasjon om din bedrift.
  • Bruk relevante søkeord for å gjøre profilen mer synlig i søkemotorer – det viktigste må komme først. Med de riktige nøkkelordene i profilen får LinkedIn-siden høy rangering i Google, så dette er en mulighet til å øke den organiske synligheten til bedriften.