— Celeros viktigste konkurransefortrinn er at de er tett på og skaper fremdrift. Vi har sett på Celero som en inhouse markedsavdeling hos oss.

Børge Søraas, CEO i AquaOptima.

Tett på som markedsavdeling for AquaOptima

I en viktig vekstfase for RAS-leverandøren AquaOptima jobbet de tett med oss i Celero for å nå sine mål i markedet.
— Celeros viktigste konkurransefortrinn er at de er tett på og skaper fremdrift. Vi har sett på Celero som en inhouse markedsavdeling hos oss, sier Børge Søraas, CEO i AquaOptima.

AquaOptima, som har blitt en del av Kverva-konsernet, har nå interne markedsressurser som dekker de fleste behovene for markedsføring. Samarbeidet med Celero består likevel på enkelte områder.

— Vi hadde en ambisjon om å øke synligheten vår i en vekstfase – og hadde behov for bistand. Vi trengte også et ansiktsløft profilmessig. Vi føler at vi har lyktes sammen, forteller Søraas.

Ny profil – og måloppnåelse

Celero har bidratt både med strategiarbeid, utforming av ny logo, firmaprofil, payoff, nettinnhold, pressemeldinger og produksjon, planlegging og prosjektledelse av annen markedsføring i vekstfasen.

— For oss var det viktig å bli mer synlig i det norske markedet, etter å ha hatt et internasjonalt nedslagsfelt over lang tid. Celero har vært dyktige på å bidra til at vi når målene våre, sier Søraas.

Aktiv planlegging og gjennomføring

Søraas forteller at det har vært arbeidsbesparende for AquaOptima at Celero både har kommet med ideer og planer, og ikke minst at nøye utvalgte prosjekter har blitt gjennomført i sin helhet av Celero.

— Jeg anbefaler gjerne Celero videre til selskaper i samme situasjon som oss, med behov for aktiv planlegging og gjennomføring av markedsføring. For oss har det vært flott å kunne sette bort store deler av idé- og planleggingsfasen, og bare si «go» på de aktivitetene vi har blitt enig om i fellesskap,
avslutter Søraas.

— Vi samarbeidet med Celero for å dekke kapasitet vi ikke hadde selv, og fordi vi gikk inn i et marked vi ikke kjente så godt. Vi har satt pris på å ha noen på laget som kjenner havbruksnæringa og som kunne hjelpe oss på riktig vei.

Therese Strand, markedssjef i Norkring

— Enklere vei inn i havbruksnæringa med Celero

Norkring satt på en teknologi som kunne bidra til å digitalisere havbruksnæringa. Celero har bidratt med å innhente nyttig informasjon fra markedet, kartlegge potensielle kunder og skape salg og synlighet.

— Vi startet med relativt blanke ark i denne næringa og fikk hjelp både til å gjøre research på målgruppen vår og til å ta riktige beslutninger, sier markedssjef Therese Strand i Norkring.

Markedsanalysen ga både kunnskap og potensial for salg
For å bli bedre kjent med markedet de skulle gå inn i og få innblikk i hvilke behov markedet har, bestemte Norkring seg tidlig for å gjøre en markedsundersøkelse på det potensielle markedet sitt.

—Celero tok direkte kontakt med målgruppen vår, og allerede da ble vi etablert som en mulig leverandør blant aktuelle kunder. Celeros markedsanalyse ga oss god oversikt over potensielle kunder, og førte blant annet til at vi fikk direkte kontakt med en potensiell kunde.

Resultatene fra analysen besto av en gjennomsnittsanalyse av markedet, samt rapporter på hver enkelt potensielle kunde og de konkrete behovene til hver kunde. I etterkant ble data fra markedsundersøkelsen brukt til å utforme en markedsstrategi og en kommunikasjonsplattform som la grunnlaget for markedsføringsinnsatsen.

— Vi har jobbet ut fra inputen vi fikk fra Celero for å jobbe mer målrettet mot målgruppen og være til stede der kundene er. Siden næringa var ganske ukjent for oss var det nyttig å få rettledning fra Celero.

— Hands on
Norkring har samarbeidet både med rådgivere, tekstforfattere og designere i Celero.

— Vi vil absolutt anbefale Celero til andre. De har vært veldig hands on i vårt samarbeid og har sørget for at arbeidet som gjøres er konkret og målrettet.

— I møter med Celero er det ikke et stort apparat med ledere som møter opp. De er praktikere. Vi har hatt effektive møter der vi har snakket direkte med de som gjennomfører prosjektene. Det går ikke bort tid i administrasjon – og det passer godt til en organisasjon som vår – som også har flat struktur og er relativt få i antall.

Kapasitet og erfaring

Norkring valgte å samarbeide med Celero på grunn av erfaringen med havbruksnæringa, og for å øke kapasiteten sin på markedsføring.

— Vi samarbeidet med Celero for å dekke kapasitet vi ikke hadde selv, og fordi vi gikk inn i et marked vi ikke kjente så godt. Vi har satt pris på å ha noen på laget som kjenner havbruksnæringa og som kunne hjelpe oss på riktig vei, avslutter Strand.

Norkrings havbrukssatsing har siden samarbeidet blitt innlemmet i moderkonsernet Telenor.