Det enkle er nesten alltid det beste.

Måten du forteller på og hva du velger å fortelle avgjør om budskapet når frem til leseren og om du lykkes i å appellere til behovet deres. Mindre tekst er en god start.

Å overlesse mottakeren med informasjon er en vanlig feil. Du har tusen grunner til at kunden bør kjøpe det du vil selge. Kunden trenger derimot sjelden mye informasjon om produktet før de tar en beslutning, og de tar verre beslutninger når informasjonsmengden blir for stor.

Det er ingen storhet der det ikke er enkelhet, godhet og sannhet.

— Leo Tolstoy

Ikke fall for fristelsen.

Det er fristende å fortelle om alle de forskjellige løsningene du kan tilby. Da er du sikker på at i hvert fall deler av teksten din treffer behovet til den som leser. Det er derimot bedre å skrive en presis og spesifikk tekst, enn å overlesse kunden med valg og forskjellige løsninger. Faktisk senker et høyere antall valgmuligheter sjansen for at kunden kjøper noe i det hele tatt.

Finn de viktigste fordelene med produktet ditt. Troverdighet oppnås ved å gi presis informasjon om de fordelene du har valgt ut – i stedet for å si litt om alle de forskjellige sidene ved produktet eller tjenesten din.

La oss si at en av fordelene med det du skal selge er levetiden til produktet. Vi bruker en kaffekopp som eksempel:

«Kaffekoppen vår har utrolig lang levetid. Koppen tåler det aller meste den utsettes for. Koppen er robust og solid.»

Svada og tom tekst!

Teksten over kunne vært skrevet av en hvilken som helst kaffekopp-produsent.

Den kommer med samme påstand tre ganger – men gjør ingenting for å støtte opp under påstanden om at koppen har lang levetid.

Leseren foretrekker konkret informasjon fremfor påstander.

Dette fungerer mye bedre:

«Kaffekoppen vår blir aldri slitt eller stygg – den er laget av uknuselig Tritan-materiale.»

Alle de tekniske dataene du sitter på kan ligge et nivå lavere i nettsidestrukturen, i en nedlastbar brosjyre eller snakkes om over en kopp kaffe. Helst bør den ligge i en punktliste på siden av, midt i eller i bunnen av teksten.

På nett, i et nyhetsbrev eller i sosiale medier bør du holde det enkelt. I disse kanalene gir det størst effekt om du henvender deg til leserens behov for å spare penger, oppleve økt kvalitet eller forenkle hverdagen sin – mer fakta kan leseren få når de er blitt overbevist av en enkel og god selgende tekst.

Du skriver bedre når du:

  • kun skriver om de aller største konkurransefortrinnene
  • unngår å gå for mye i dybden
  • holder språket enkelt
  • banker inn et eller to poeng – fremfor å snakke litt om alt
  • appellerer direkte til leserens behov
  • skriver korte avsnitt

Har du spørsmål angående blogginnlegget vårt eller ønsker å ta kontakt med oss? Send oss en forespørsel: