
Slagkraftig markedsføring i havbruksnæringa handler i stor grad om markedskunnskap, målrettede planer og god gjennomføringsevne.
Det er 8000 personer som jobber med oppdrett i Norge (SSB, 2017) og 58 000 årsverk knyttet til næringa (SINTEF, 2017). Siden du ofte skal selge teknologien din til et lite antall mennesker, gjelder det å finne ut hvem som er de riktige beslutningstakerne i målgruppen, hva de er opptatt av og hvordan du kommer i kontakt med dem.
Hele 43 % av kundene våre leverer teknologi og tjenester til havbruksnæringa. Derfor har havbruksnæringen med årene blitt vårt ekspertiseområde.
Hvilke kanaler og tiltak du velger for å skape synlighet og salg vil selvsagt være avhengig av hvor stor målgruppen er, hvem de er og hvordan de foretrekker å få informasjon. Felles for de fleste i havbruksnæringen er at de foretrekker å få informasjon direkte (epost, post, telefon), på fagsamlinger (messer, konferanser, seminarer) og at informasjonen ellers er tilgjengelig om de ønsker å finne den selv via å søke på nettet eller oppsøke nettsiden din.
For å jobbe kostnadseffektivt med salg må du ha kunnskap om markedet ditt. Det er smart å starte med en markedsanalyse. Kunnskapen fra en markedsanalyse brukes til å forbedre og tilpasse produkter, service og leveranse – og brukes også til å fininnstille markedskommunikasjonen slik at den resonnerer godt med målgruppen. Det handler rett og slett om å vite hvilke knapper man skal trykke på og hvorfor.
Kunnskapen du sitter med om markedet, uansett om den er basert på erfaring eller en markedsanalyse, må settes i system for å kunne utnyttes fullt ut. Vi starter dermed med en markedsstrategi, med tilhørende markedsplan og budsjett. Ved å tydelig definere hva man skal kommunisere til hvilken målgruppe, og legge en tydelig, langsiktig og gjennomførbar plan, har du en målrettet og effektfull markedsføring.
Børge Søraas
CEO | AquaOptima