Har du hørt om Zeigarnik-effekten? Den gjør at du blir stresset. Alle de oppgavene du vet du skal gjøre, som du ikke er ferdig med, stresser deg. Zeigarnik-effekten beskriver at vi raskt glemmer oppgaver vi har fullført, mens oppgaver vi har foran oss kverner og kverner og kverner i hodet. Resultatet? Ja, du gjettet det: Stress.

I tillegg fører tanken på uferdige oppgaver til at du ikke kommer i gang med nye og viktigere oppgaver.

Det vanligste eksempelet på Zeigarnik-effekten er den imponerende evnen kelnere har til å huske kompliserte bestillinger fra flere bord samtidig. I en studie ble kelnerne spurt om bestillingene etter at de var levert – og de husket nesten ingenting. Det som var fullført var altså glemt. Livet kunne fortsette. Stressfritt (helt til neste bestilling).


«Jeg vil gjøre det selv!» – sitat, barnehagebarn og toppsjefer

Akkurat som (den flinke) kelneren husker bordet som ba om ekstra ketchup helt til den står på bordet, husker både markedssjefer og ledere i næringslivet den lange listen med oppgaver og prosjekter helt til de er fullført. De gnager i hvert fall i underbevisstheten. Og akkurat som kelneren som ikke får ro før ketchup-leveransen er gjennomført, får ikke vi ro før vi kan krysse ut siste punkt på gjøremålslista.

Er vi heldige får vi gjort det vi må gjøre, og det vi bør gjøre. Men hva med alt vi kan gjøre?


Sett ut stresset ditt

Det er nettopp her en markedsavdeling til utleie kommer inn. Vi har funnet vår nisje i å være pådriver, planlegger og gjennomfører av alt det kundene våre ikke har ressurser til selv. Forhåpentligvis betyr det at du tenker mindre på markedsføring, får mer ro til de viktigste kjerneoppgavene og opplever mindre stress i hverdagen din på grunn av alt du kunne fått til om tiden bare strakk til.

Vi jobber ikke med noe annet enn markedsføring. Markedsføring er det vi er best på – og vi har gode rutiner og systemer til å hjelpe oss med å holde kvaliteten høy og fremdriften rask. Så – selv om stresset forlater deg – betyr ikke det at vi overtar det. Når du outsourcer markedsarbeidet ditt til Celero kan du puste ut – velvitende om at vi har kontroll.


To do: Stryk stressfaktorer fra listen

Les også denne fine artikkelen om stress i Ledernytt. Hvor mange av stressfaktorene i artikkelen hadde du sluppet om noen enten tok ansvar for markedsføringen din eller avlastet deg når du trengte det?

(Hint: 3. Overveldet av arbeidsoppgaver, 4. Medarbeidere som ikke leverer i tide, 5. Oppgaver du ikke får gjort, 6. Mange oppgaver som skal leveres samtidig, 7. Kravstore ledere).

Om du legger til «Ta kontakt med Celero» på listen over de mange tingene du skulle ha gjort og gjør det med en gang, så hjelper vi deg med å korte ned listen fra i morgen av.

Kjenner du deg igjen?

Snakk med oss om stresskuren: Markedsavdeling til utleie

Har du spørsmål angående blogginnlegget vårt eller ønsker å ta kontakt med oss? Send oss en forespørsel: