Ny superfunksjon måler effekten av LinkedIn-annonser: Gjennomsnittlig holdetid

Ny superfunksjon måler effekten av LinkedIn-annonser: Gjennomsnittlig holdetid

Hva er det egentlig som får folk til å stoppe på akkurat din annonse? Tidligere har det vært vanskelig å måle dette direkte, men med LinkedIn sin nye superfunksjon kan du nå måle hvor relevant annonsen din er – og hvilken stoppeffekt den har. 

Kort versjon for travle markedsførere: «Gjennomsnittlig holdetid» forteller hvordan stoppeffekten er på LinkedIn-annonsene dine. Det gir deg gode indikasjoner på annonsekvaliteten og om du blir lagt merke til. Du finner tallet for gjennomsnittlig holdetid på annonsen din ved å velge «engasjement»-kolonnen der du ser resultater for LinkedIn-annonsen din.

Lengre versjon for deg som fagnerd: Fortsett å lese!

Hvordan måler du effekten av LinkedIn-annonser?

Lenkeklikk, rekkevidde, click-through-rate, konverteringer/ROAS, likerklikk og reaksjoner er kjente begreper for oss som måler effekter av LinkedIn-annonser. Men sier de egentlig noe om hvor relevant mottaker egentlig opplever annonsen?

Svaret på det er både ja og nei.

Med click-through-rate, lenkeklikk og engasjement kan du få en indikasjon på interessen i målgruppen og relevansen på selve målgruppen du når ut til. Og med konverteringer/ROAS får du målt direkte effekt i form av salg/innsendte kontaktskjemaer og lignende.

Variablene vi nå har snakket om er gode kvalitetsmål når de er mulige å bruke, men spesielt i bedriftsmarkedet må man ofte se på alternative måter å måle effekter på.

Viktigheten av annonsekvalitet og målgruppe

Vi som jobber med markedsføring i bedriftsmarkedet vet at LinkedIn-annonsering kan handle vel så mye om merkevarebygging og kvaliteten på klikk/ eksponeringer, som direkte konverteringer. Godt å vite, men ofte vanskelig å forklare til de du skal forsvare budsjettet for.

Så, hvordan forklarer man de som alltid har vært opptatt av klikk og konverteringer, at det er vel så viktig å:

  1. treffe riktig målgruppe, og at kvaliteten på annonsen og klikk betyr mer enn antall klikk?
  2. bygge opp LinkedIn-profilen sin, samt å skape kjennskap for løsningene sine i markedet

Parametere som økt antall følgere og engasjement på innlegget kan fortelle oss noe om stoppeffekten og kvaliteten på annonsen, men den nye målevariabelen til LinkedIn «gjennomsnittlig holdetid» forteller oss enda mer.

Måle stoppeffekt og interesse

Den nye «gjennomsnittlig holdetid»-variabelen til LinkedIn lar deg i hovedsak måle hvor lenge folk i gjennomsnitt har sett på annonsen din, uansett om det er en video, et bilde eller noe annet.

Denne tiden sier noe svært viktig om annonsen din: hvilken stoppeffekt annonsen din har.

Gjennomsnittlig stopptid og stoppeffekt forteller deg igjen flere relevante ting. Blant annet:

  • Formidler bildet og videoen budskapet ditt på en god nok måte?
  • Har du satt opp riktig målgruppe for annonsen?
  • Treffer deleteksten din riktig og klarer den å trigge interesse blant de som ser annonsen – altså, stopper de opp?

Samlet gir dette deg en god indikasjon på om budskapet ditt spres med riktig «metode» – eller om du bør formidle budskapet på en annen måte; for eksempel som en historie, via en video, med punktlister – eller noe helt annet.

Hva bør du ta med deg videre?

Oppsummert vil «gjennomsnittlig holdetid» fortelle deg mye mer om kvaliteten på annonsen din, og sammen med andre måleparameter fortelle deg hvordan du lykkes med markedsføringen din på LinkedIn.

Mitt (kanskje åpenbare) utgangspunkt er at vi vil se en direkte sammenheng mellom bedrifter som ofte klarer å oppnå høy «holdetid» på annonsene sine, og hvordan de lykkes med markedsføringen på LinkedIn, som igjen vil reflekteres i økt omsetning på både kort og lang sikt.

Hvordan tror du «gjennomsnittlig holdetid» vil påvirke måten du måler effekten av LinkedIn-annonser på?

Vil du vite mer om mulighetene du har på LinkedIn? Eller kanskje ser du etter noen som kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av LinkedIn-profilen din? Ta kontakt med oss da vel!

Vi er bare noen tastetrykk unna – ring, fyll ut kontaktskjema eller stikk innom oss!

(+47) 915 42 523
post@celero.no
Nedre Bakklandet 58C