Betalt annonsering i Google kan være lønnsomt, effektivt og et smart valg. Det kan også være en kortsiktig løsning som heller burde vært investert i langsiktig arbeid med organisk synlighet – synlighet du ikke betaler Google for – også kjent som søkemotoroptimalisering (SMO/SEO). Lurer du på hva som er riktig valg for din bedrift? Da bør du lese dette innlegget.
I Celero jobber vi omtrent utelukkende med B2B-bedrifter, der mange operer innen nisjer med smale målgrupper og lukkede inngangsdører. For slike bedrifter kan det være utfordrende å finne nye kunder gjennom oppsøkende annonsering. Derfor jobber vi ofte med å gjøre kundene våre synlige for personer som aktivt søker etter deres løsninger.
På norsk forkortes søkemotoroptimalisering som regel til SMO, mens det etablerte internasjonale begrepet er SEO. Vi bruker SEO i denne teksten.
Synlighet kan skapes på flere måter, og mange tyr til søkeannonser i Google eller SEO. I mange tilfeller anbefaler vi kundene våre å bruke annonsebudsjettet på SEO, og kutte ut Google-annonsering helt. Plasseringen på søkeresultatsiden blir den samme – mellom 1. og 3. plass.
Er du godt kjent med begrepene som er brukt hittil, kan du scrolle ned til «Konkurransen om førsteplassen i Google». Høres ord som SEO og betalt annonsering fremdeles litt gresk ut, bør du lese videre.
For å vurdere om du burde investere i Google-annonser eller SEO, må du vite hva som er forskjellen. Googles annonsenettverk er stort og omfattende. Her avgrenser vi til den annonseformen de fleste kjenner til fra søk i Google: Tekstannonser i søkeresultater.
En tekstannonse er den betalte plasseringen som kommer opp på Googles søkeresultatside når noen søker på et begrep som du betaler for å være synlig på.
SEO er en forkortelse for søkemotoroptimalisering, som betyr å optimalisere innholdet på nettsiden for søkemotoren. Google er den mest brukte søkemotoren i verden – også i Norge. Når noen søker på et begrep, som for eksempel «bedre fiskevelferd i laksemerd», vil Google søke gjennom et gigantisk arkiv og presentere de sidene søkemotoren mener passer best med søket ditt.
Hvis du på nettsiden din har godt og presist innhold, som i tillegg er optimalisert for søkeord målgruppen din bruker når de leter etter nye løsninger, kan du oppnå god synlighet uten å betale for en annonsert topplassering i Google.
I noen bransjer er konkurransen om førsteplassen høyere enn i andre bransjer. I nisjeverdenen innenfor B2B, er det svært mange bedrifter som ikke har et bevisst forhold til hvilke faktorer som gjør at nettsiden rangerer høyt. Dermed har vi sett flere eksempler på at topplasseringer på søkeord er ledige, eller enkelt kan kapres.
Opererer din bedrift innenfor en nisje? Da er sannsynligheten stor for at du enkelt kan havne på førsteplass når potensielle kunder søker etter produktet eller tjenesten du leverer. I nisjebransjer er det ofte færre konkurrenter, og dermed færre aktører som kan bruke penger på søkemotoroptimalisering. Dermed blir også konkurransen om gode plasseringer lavere.
Hvor vanskelig det er å få en god plassering på et søkeord knyttet til det du leverer, kan sjekkes gjennom å bruke ulike analyseverktøy. Vi bruker ofte SEO-verktøyet Semrush. Du kan også gjøre en egen vurdering på om innholdet som kommer høyt opp på resultatsiden er best mulig eller utdatert og mangelfullt.
Men, bruk av analyseverktøy og egne vurderinger krever teknisk kompetanse og god kjennskap til hvilke faktorer som påvirker hvor optimalisert en nettside er for søkemotoren. Hvis du ikke har noen av delene, kan du få hjelp til å vurdere dette fra et byrå.
SEO er en langsiktig investering som ikke alltid gir umiddelbare resultater. Har du derimot et stort budsjett satt av til annonsering i Google, kan du være bedre tjent med å bruke i hvert fall deler av budsjettet på å jobbe med SEO. Det er flere fordeler ved å prioritere SEO:
Er du i tvil om budsjettet ditt bør brukes på søkeannonser eller SEO? Slå gjerne av en prat med oss, så hjelper vi deg å vurdere!